MASTPI - karty terapeutyczno - edukacyjne...
Tagi: karty dialogowe karty terapeutyczne klanza karty gra
09 lutego 2021, 23:11
Karty edukacyjno- terapeutyczne “MASTPI” są nowością na rynku wydawniczym Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA. To owoc wieloletniej pracy trenerki KLANZY, Magdaleny Stręk- Pióro. Zaprojektowane zostały oryginalnie do wykorzystania w pracy z osobami z niepełnosprawnościami, nie jest to jednak ich jedyne przeznaczenie. Komplet obejmuje 100 kart, pudełko oraz ulotkę z opisem kilku podstawowych zabaw. W zestawie znajdziemy także teczkę, z której można samodzielnie wykonać pudełko (okazało się, że jest więcej niż jeden poprawny sposób jego złożenia). W środku znajdują się arkusze, które należy pociąć według narysowanych lini. W ten sposób samodzielnie tworzymy komplet kart. Jest to świetne zadanie, w które możemy zaangażować grupę, z którą pracujemy. Ulotka zapozna nas z podstawowym ćwiczeniem związanym z kartami, czyli łańcuchem, w którym ostatnia głoska dowolnie wybranego obrazu stanowi pierwszą głoskę kolejnego. Łańcuch ten może zamknąć się przy użyciu losowej ilości kart, zależnie od ich zestawienia. Istnieje też możliwość podzielenia zestawu na kilka krótszych łańcuchów.
Moja przygoda z kartami
Moja przygoda z kartami rozpoczęła się jeszcze przed ich wydaniem. Śledziłam ich powstawanie, obróbkę graficzną i edytorską, a w końcu samo wydanie. Oczywiście kupiłam egzemplarz przedpremierowo i od samego początku wykorzystywałam je jako stałą pomoc dydaktyczną w swojej pracy. Odkryłam masę zalet i doszłam do wniosku, że z tymi kartami można zrobić naprawdę wszystko, co sobie zamarzymy. Ich wielką zaletą jest to, że zdjęcia zostały odpowiednio graficznie obrobione, aby na pierwszym planie eksponować najważniejszy element. Każda z kart jest opatrzona dodatkowo podpisem, o jaki element chodzi. Jest on jednak wkomponowany w obrazek i niewidoczny na pierwszy rzut oka. Kolejnym dużym plusem jest to, że pojęcia, które zostały przedstawione na kartach, to w dużej mierze przedmioty codziennego użytku i rzeczy, które otaczają nas na co dzień. Co za tym idzie, stanowić mogą świetną pomoc w nauczaniu języków obcych, również w nauczaniu języka polskiego jako obcego (co sama wypróbowałam). Pomogą w ćwiczeniach leksykalnych, konwersacjach i opisywaniu obrazków. Sprawdzą się też w grupach przedszkolnych, nauczaniu wczesnoszkolnym oraz pracy z seniorami. Osobiście pracuję z nimi podczas animacji oraz na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. Poniżej przedstawiam kilka propozycji zabaw, do których wykorzystuję karty:
1) Zrymuj jak najszybciej- dodatkowym rekwizytem może być dzwonek, przycisk dźwiękowy lub przedmiot, który należy złapać, np. piłka.
Uczniowie siadają w kole na podłodze. Ze stosu kart ułożonego na środku, każdy uczestnik odsłania kolejną kartę, tak aby pozostali ją widzieli. Kto znajdzie rym do przedmiotu/ pojęcia przedstawionego na obrazku, jak najszybciej naciska dzwonek. Jeśli rym będzie poprawny, zdobywa kartę. Osoba, która uzbiera najwięcej kart, wygrywa.
2) Historyjka-pokazywanka
Uczestników dzielimy na grupy sześcioosobowe. Każda grupa losuje 5 kart. (Grupy mogą być większe- wtedy nadal rozdajemy po pięc kart. Jednak, jeśli grupy są mniejsze, rozdajemy o jedną kartę mniej niż jest uczestników) Zadaniem grupy jest ułożenie historyjki, w której pojawi się wszystkie pięć elementów, przedstawionych na kartach. Dodatkowymi warunkami jest to, aby słowa te powstarzały się w historyjce jak najczęściej, a do każdego z elementów uczestnicy wymyślić powinni gest. Tak przygotowane historyjki każda z grup prezentuje i oczywiście pokazuje. Jedna wybrana osoba z grupy jest narratorem, a więc czyta wymyśloną historyjkę, lecz nie włącza się w jej pokazywanie.
3) Ćwiczenia redakcyjne i konwersacje
Karty mogą nam bardzo łatwo zastąpić kości opowieści na lekcjach języka polskiego. Podczas ćwiczeń w pisaniu wypracowania, uczniowie mogą losować ustaloną wspólnie wcześniej liczbę kart i inspirować się nimi w tworzeniu własnej historii. Podobny schemat zastosować można w ćwiczeniach konwersacyjnych na lekcjach języków obcych.
4) Ćwiczenia językowe i gramatyczne
Pojęcia przedstawione na kartach są rzeczownikami w mianowniku i najczęściej w liczbie pojedynczej. Mogą więc stanowić świetną pomoc podczas lekcji o odmianie rzeczownika, ale równie dobrze możemy je wykorzystywać mówiąc o przymiotnikach, próbując znaleźć jak najwięcej określeń do nich. Następnie podczas lekcji o czasowniku, próbując znaleźć jak najwięcej czynności związanych z tą rzeczą. Jak już wcześniej wspominałam, napisy na kartach są w języku polskim, jednak nauczyciele innych języków obcych również mogą po nie sięgnąć. Wówczas dużym plusem będzie to, że uczeń nie będzie miał żadnej podpowiedzi w języku, w którym będzie tworzył wypowiedź.
5) Najprostsze pomysły są zawsze najlepsze!
W końcu, karty stanowić mogą hasła do kalamburów, pictionary czy jakiejkolwiek innej gry słownej bądź wymagającej od uczestnika pokazywania/ rysowania haseł. Minusem może być fakt, że za jakiś czas nasi uczniowie czy podopieczni będą już bardzo dobrze znali karty. Jednak jeśli chodzi nam o to, aby właśnie utrwalali proste pojęcia czy słówka, wtedy jest to dla nas ogromy plus. W końcu nauczymy ich aż 100 słówek!
Czy wykorzystam karty “MASTPI” w swojej pracy?
Odpowiedź jest tylko jedna: Oczywiście, że tak! Przez ponad pół roku pracy z kartami, ciągle odkrywam ich nowe zastosowania i wartość edukacyjną. Pudełko leży nie tylko w mojej sali, ale również w salach wielu Klanzowiczek, których podopieczni nie wyobrażają sobie dnia bez “Mastpi”. Świetnie sprawdzają się podczas pracy grupowej, zespołowej, ale również podczas terapii czy zajęć indywidualnych. Jedynym ograniczeniem podczas pracy i zabawy z nimi jest WYOBRAŹNIA!
Gdzie mogę je nabyć?
Karty kupić można w sklepie internetowym Stowarzyszenia (link: http://sklep.klanza.org.pl/pl/p/KARTY-EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNE-MASTPI/22477301) lub bezpośrednio od Koła w Rzeszowie (kontakt: https://www.facebook.com/pspiarzeszow/ ). Komplet dostępny jest w cenie 32 zł, co sprawia, że “Mastpi” są stosunkowo tanie w porównaniu do innych tego typu artykułów dostępnych na rynku. Warto wybrać się również na warsztaty “MASTPI- inspiracje dla każdego”, które zostały opracowane przez autorkę i w całości poświęcone są pracy z kartami. Byłam, gorąco polecam ;)
Autorka tekstu: Dominika Zawadzka
Dziękujemy Dominice za dokonanie recenzji i podzielenie się swoimi pomysłami i doświadczeniami w pracy z kartami MASTPI. Już niebawem kolejne gry, pomysły, inspiracje.... :)
Dodaj komentarz